Tuesday, January 20, 2015

Soalan 4

4.Kajian hak-hak perhimpunan dalam Perlembagaan Malaysia: Peraturan dan Kesan

AKTA PERHIMPUNAN AWAM 2011

Pengenalan

Satu akta yang berhubung dengan hak untuk berhimpun secara aman tanpa senjata, dan untuk menyediakan suatu sekatan yang dirasakan perlu dan apa-apa usaha yang berhubung dengan hak tersebut di dalam kepentingan keselamatan Persekutuan Malaysia atau apa-apa bahagian atau peraturan awam termasuklah melindungi hak kepentingan dan kebebasan insan lain, dan untuk memberikan apa-apa sahaja yang berkaitan.

Fasal-Fasal

Perhimpunan boleh diadakan secara aman dan mengikut akta yang dikeluarkan oleh kerajaan malaysia sendiri. Terdapat beberapa fasal yang wajib dipatuhi oleh badan-badan tertentu sebelum mengadakan perhimpunan. Berikut merupakan fasal yang wajib dipatuhi semasa mengadakan perhimpunan :

Fasal 8 : Seseorang pegawai polis boleh mengambil langkah yang difikirkannya perlu untuk memastikan perhimpunan berkenaan dikendalikan dengan teratur.
Fasal 9(1) : Penganjur hendaklah memberi notis mengadakan perhimpunan kepada polis daripada 30 hari kepada sepuluh hari.
Fasal 9(5) : Polis boleh mengenakan denda ke atas penganjur sebanyak RM10,000 sekiranya tidak mengemukakan notis untuk mengadakan perhimpunan kepada polis.
Fasal 12(1) : Memendekkan tempoh untuk polis memaklumkan kepada pihak berkepentingan berhubung perhimpunan tersebut – daripada daripada 48 jam kepada 24 jam.
Fasal 12(2) : Tempoh untuk pihak berkepentingan membuat bantahan kepada polis ke atas notis perhimpunan berkenaan pula dipendekkan daripada lima hari kepada 24 jam.
Fasal 14 : Tempoh untuk polis memberikan respons ke atas bantahan berkenaan juga dipendekkan daripada 12 hari kepada lima hari.
Fasal 15 : Pemusatan kuasa serta budibicara untuk polis mengenakan apa-apa sekatan dan syarat tambahan yang difikirkan perlu atau sesuai
Fasal 16 : Memendekkan tempoh rayuan yang dikenakan ke atas penganjur perhimpunan untuk membuat rayuan kepada menteri.[3]
Fasal 21 : Membolehkan polis untuk menggunakan segala kuasa serta kekerasan untuk menyuraikan sesebuah perhimpunan
Fasal 21(3) : Polis boleh mengenakan denda sehingga RM20,000 berbanding denda sebanyak RM2,000 kepada individu yang ditahan dalam perhimpunan.
Tempat larangan - tempat ibadat, stesen janakuasa elektrik, stesen minyak, terminal pengangkutan, tadika dan juga sekolah - lingkungan 50 meter .

Kesan Perhimpunan

Pelbagai kesan yang berlaku selepas mengadakan perhimpunan dan kebanyakkan kesan tersebut adalah negatif berbanding positif. contoh kesan negatif yang berlaku adalah perhimpunan Hindraf 2007.
Tujuan Hindraf menganjurkan perhimpunan ini kerana hendak menyerahkan memorandum 18 perkara kepada Suruhanjaya Tinggi Britain dan seterusnya kepada Ratu Elizabeth II berhubung nasib malang bertimpa-timpa yang dialami oleh penganut Hindudi Malaysia semenjak zaman penjajahan British lagi. Saman itu difailkan oleh Hindraf di Britain pada 30 Ogos 2007 bagi menuntut 4 trilion paun (RM27.7 trilion) daripadakerajaan Britain sebagai pampasan kepada masyarakat India kerana membawa mereka masuk ke Malaysia sebagai buruh murah. Setelah Malaysia dimerdekakan , masyarakat India ditinggalkan begitu saja di Malaysia. Nasib dan masalah mereka diserahkan bulat-bulat kepada Malaysia yang baru merdeka.
Namun perhimpunan tersebut diadakan secara haram tanpa kebenaran kerajaan. Perhimpunan ini disertai oleh 30 badan NGO hindu di malaysia. Perhimpunan tersebut mengadakan perhimpunan pada 25 november 2007 bersamaan hari ahad. badan NGO tersebut telah memohon permit untuk perhimpunan namun gagal kerana pihak berkuasa beranggapan akan mengganggu penduduk setempat. maka mereka berpindah lokasi perhimpunan ke kuala lumpur selepas tidak dibenarkan berhimpun di jalan ampang.
4000 anggota polis termasuk 640 FRU dan 500 polis trafik ditugaskan sekitar Jalan Ampang. 3 Jalan masuk ditutup seawal 3 pagi iaitu persimpangan Jalan Ampang - Jalan Tun Razak berhampiran Hospital Besar Kuala Lumpur. Sehingga 27 November 2007, seramai 136 penyokong perhimpunan ini telah ditahan dan 105 lagi dibawa untuk proses dokumentasi.

No comments:

Post a Comment